zondag 31 januari 2010

De bus als metro

Onlangs was ik in Tilburg, waar kunstenaars een interessant experiment hebben gedaan: op een aantal plekken in de stad staat een metrokaart en hoor je door een rooster metrogeluiden. Je kunt je de vertwijfelde blik van toeristen voorstellen: want waar is die metro? Nergens dus...

Dezelfde soort vertwijfeling zie ik vaak bij bewoners en bezoekers van Maastricht: overal rijden bussen, overal zijn bushaltes, maar waar gaan ze heen? En vooral: hoe kom ik makkelijk waar ik zijn moet? De hoeveelheid openbaar vervoer is niet het probleem, maar de toegankelijkheid ervan. En dat is volgens mij redelijk eenvoudig op te lossen met de metro als inspiratiebron.

NS, Veolia, DB, NMBS, Tec, Euregiobahn, De Lijn. Zeven OV-aanbieders in Zuid-Limburg, een gebied van nog geen 25 bij 25 kilometer. Als je al deze OV-aanbieders in Zuid-Limburg ‘over elkaar heen’ legt, durf ik te wedden dat je tot een fantastische dekking komt. Er is alleen geen touw aan vast te knopen qua dienstregelingen, betalingssystemen, tarieven, enz.

Want wat is het geheim van de metro: herkenbaarheid, regelmaat en goede aansluitingen. Of je nu in Parijs, Berlijn, Londen, New York, Shanghai of Amsterdam bent, het systeem werkt overal vrijwel hetzelfde. Een goed leesbare kaart, waarop je precies ziet waar je op welke lijn moet overstappen om bij je bestemming te komen, en dan zeker weten dat je minimaal elke 10 minuten in kunt stappen.

Dus zou de provincie voor twee dingen moeten zorgen: eerst alle OV-aanbieders ertoe bewegen dat ze in Zuid-Limburg één systeem van voorlichting en ticketing hanteren en vervolgens kijken waar nog gaten zitten die we moeten opvullen. Zo moet er tussen de 3 steden iedere 10 minuten een trein/lightrail rijden. Een cirkellijn in Zuid-Limburg dus. Met Sittard als uitvalsbasis naar de Randstad, Maastricht als opstap naar Luik, Brussel, Parijs en London, en Heerlen als uitvalsbasis naar Aken, Keulen, Frankfurt, Berlijn.

De cirkellijn stopt op alle tussengelegen stations, van waaruit elk half uur bussen vertrekken die de kernen zonder treinverbinding ontsluiten. In de steden geldt voor elke buurt een 10-minutenverbinding met een halte op de cirkellijn. 1 bushalte op max. 500 meter van iedere woning is een prima voorziening, nu is het vaak meer – maar met lagere frequenties. Dus dat ruilen we tegen elkaar uit.

Iedere aanbieder mag zijn eigen ticketing hanteren, maar naast al deze ingewikkelde – met name voor buitenlanders onbegrijpelijke OV-chip- en strippensystemen geldt in heel Zuid-Limburg het Uro-kaartje: 1 Euro voor 1 uur onbeperkt reizen in de regio.

Vorige week beloofden PvdA-bestuurders uit Heerlen, Sittard en Maastricht om binnen 100 dagen na de verkiezingen met zo’n verbindingsplan te komen. In de strijd tegen milieuvervuilingen, opstoppingen, maar vooral óók om het aanbod van de steden en het Heuvelland voor een groot publiek met elkaar te verbinden. Chapeau. De provincie zegde de ondersteuning toe. Perfect. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je de boel weet te verbinden, die samenwerking vanzelf volgt.

En met de bus als metro lossen we ook een groot deel van de bereikbaarheidsproblemen van de Maastrichtse binnenstad op: parkeren aan de rand van de stad en dan, eenvoudig en zonder vertwijfeling, goedkoop en makkelijk met de bus naar het centrum.

2 opmerkingen:

Stef Tychon zei

Prima observatie, Nelleke!

Ik kom ook veel in wereldsteden met metros, maar ben nu heel erg blij met de bussen vanuit Uzès die Nimes, Avignon en Alès bestrijken met alles wat daar tussen ligt voor anderhalve euro per rit: een gebied met ruim 50km diameter.

Iets anders viel mij onlangs op dat mij aan de "global imbalances" van Obama deed denken:

Met Amtrak vanuit Tucson Arizona, via Houston en Chicago naar Boston genoot ik in januari 2010 van 83 (drieentachtig) uur treingeluk: van eindeloze woestijnlandschappen tot en met een feëriek besneeuwd New England... voor omgerekend 112 euro (honderdtwaalf, ja)

Na de landing in Frankfurt moest ik helaas weer even naar Maastricht: 3 (drie) uur trein voor 76 euro naar Aken nog maar.

Het punt:
Wij betalen in Europa de Amerikaanse droom die gedreven wordt door 'vuile energie' en de Chinezen gaan er met het geld vandoor. Gek hè?

We moeten ergens beginnen om van de Atlantische Tweedeling af te komen, maar als ik de vorderingen in de Euregio zie, dan schiet het inderdaad niet erg op.
Mijn Nederlandse "Rail-Plus" kaart, goed voor 25%, levert in Frankrijk aan de balies altijd moeilijke gesprekken op, terwijl ik toch een aardig woordje frans spreek.
Positief zijn de Euregiokaart voor het W.E. van 15 euro tot in de ardennen met twee personen en Veolia dagkaart voor 5 E tot ne met Aken.
En dan die belgische 10-ritten kaarten voor heel België, voor 70 E natuurlijk nog.

Vanuit Maastricht kunnen ze me geenkaartje verkopen naar Nimes via luxembourg, wel via Parijs... als je de TGV maar neemt staan ze klaar.

Ik had op mijn reactie op je vorige verhaal ook geen reactie verwacht overigens.

www.malh.eu/r

Anoniem zei

Prachtig idee maar laten we eerlijk zijn. Het klopt gewoon niet. Stap eens in een bus in Maastricht van het station naar Heer: 45 min!

Onlangs aangekomen op het ICE station in Keulen. Van daar uit is het met de trein naar Aachen. Dan met een bus naar Maastricht. Nog een beetje tegenslag gehad: 3 uur. Dat was bijna de rit van Basel naar Keulen.

Dit drama los je niet op met een paar kaartjes. En de light-rail: ik ben nu 30 dus ik denk dat ik em niet meer mee maak.

Infrastructuur en Limburg zijn geen vrienden: nu niet, nooit niet.

A73?! -> meer jaren over gepraat dan km asfalt en dan ook nog aan de verkeerde kant van de Maas en met te lage te ingewikkelde tunnels
Tunnel A2 Maastricht?!
A74?! 3km essentieel asfalt en gezeur over fijnstof: hoe zit het in de randstad of in het centrum van Maastricht?
In een rotonde eindigende BAB61 (die daar door onze Duitse vrienden is neergelegd op verzoek van de NL overheid)
Enkelspoor Roermond - Venlo - Nijmegen (zonder bovenleiding)

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mooie observatie maar met het track-record van de Limburgse overheid in Infraprojecten stel ik voor om het geld voor dit soort onmogelijke prestige Lightrails te besteden aan andere zaken en de dingen die eerst afmoeten: boven staan een paar suggesties!